TFLS

Piątek 29 marca 2024

O centrum

Menu

Aktualności

2008-03-03

AKREDYTACJA MENiS
Szkoła języków obcych TFLS otrzymała akredytację Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu. Spełniamy wymagania MENiS, które świadczą, że proponowane Państwu kursy są prowadzone rzetelnie, a nasz ośrodek jest wiarygodnym źródłem wiedzy. więcej

2007-05-16

Zapisy na KURSY WAKACYJNE trwają!
Kurs wakacyjny już od 229 zł. więcej

Metodyka

Podstawowym elementem procesu edukacji jest odpowiedni dobór metod nauczania. Znalezienie idealnej metody, czyli sposobu najskuteczniejszego osiągnięcia rezultatów dydaktycznych zakładanych przez nauczyciela oraz wynikających z programów nauczania od wieków stanowiło źródło badań oraz poszukiwań metodyków i psychologów.

Wszelkie próby poszukiwania jednej metody, która każdemu uczniowi gwarantowałaby sukces w nauce języka obcego była od samego początku skazana na niepowodzenie, gdyż uczniowie różnią się między sobą pod wieloma względami i pozostają pod wpływem wielu czynników natury socjologicznej i psychologicznej.

Metody tradycyjne

Podejścia do sposobów przekazywania wiedzy w nauczaniu języka obcego zmieniały się wraz ze zmianą stosunku do uczącego się, od najstarszych metod konwencjonalnych uważanych za metody tradycyjne jak np.:

  • GRAMMAR TRANSLATION METHOD – wypracowana w celu w starożytności do nauczania Łaciny lub Greki, koncentrująca się na treściach nauczania, szczególnie ukierunkowana na język pisany.
  • DIRECT METHOD – stosowana już za czasów greckich metoda konwersacyjna koncentrująca się na nauczaniu komunikacji , spontanicznym użyciu języka oraz zdolności "myślenia" w języku obcym
  • AUDIOLINGUAL METHOD- ukierunkowana na rozwijanie umiejętności mówienia i słuchania , ma swoje korzenie zarówno w lingwistyce, jak i w psychologii (behawioryzm) oraz miała wpływ na rozwój innych metod
    aż po dominującą obecnie METODĘ KOMUNIKACYJNĄ
  • COMMUNICATIVE APPROACH – która skupia się na potrzebach uczniów, a także na związku miedzy językiem uczonym w klasie, a językiem używanym poza klasą. Zasadą wprowadzenia nowego materiału jest przedstawienie go w kontekście, sytuacji z życia wziętej, poprzez pracę z materiałem autentycznym, stosowanie gier językowych, które pozwalają stworzyć warunki zbliżone do naturalnej komunikacji

Jak wybrać najlepszą metodę?

  • Należy kierować się: potrzebami uczniów, ich wiekiem, cechami osobowościowymi, celem nauki, dostępnymi materiałami dydaktycznymi
  • Ważnym kryterium jest też nastawienie nauczyciela do danej metody i stylu nauczania
  • Niekonwencjonalne metody nauczania języków z pewnością ułatwiają zapamiętywanie materiału, choć obietnice błyskawicznej nauki bez wysiłku są raczej niemożliwe do spełnienia.
  • Nie ma uniwersalnej metody, która jest optymalna dla wszystkich uczniów

Metody niekonwencjonalne

Obok tradycyjnych metod nauczania zaczęły powstawać metody niekonwencjonalne, bazujące na psychologii uczenia się, skupiające uwagę na osobie uczącego się, czynnikach środowiskowych i osobowościowych nie tylko na tym, czego się uczymy, ale także na tym, jak to robić, aby zmniejszyć wysiłek przyswajania wiedzy, a zwiększyć efektywność:

  • SILENT WAY- cicha droga (Gattegno) promująca samodzielność ucznia oraz eksperymentalny aspekt poznawania języka.
  • SUGGESTOPEDIA - (Łazanow), uczenie się języka w stanie relaksacji poprzez przedostanie się do potencjału umysłowego uczniów
  • COMMUNITY LANGUAGE LEARNING - (Curran) nauczanie doradcze we wspólnocie
  • TOTAL PHYSICAL RESPONSE - (Asher) bazuje na sposobie w jaki dzieci przyswajają język ojczysty.

Współczesna metodyka nauczania języka obcego nawiązuje do najstarszych oraz najnowszych trendów i tendencji:

  • METODA BERLITZA - intensywne szkolenie zwane "całkowitym zanurzeniem"
  • METODA CALLANA - konwersacyjna metoda nauki języka oparta powtórzeniach zwrotów i wyrażeń.
  • SITA – learning - nauka w stanie głębokiego relaksu alfa, czyli stanu pomiędzy snem a rzeczywistością.
  • METODA WILKA metoda języka mówionego..
  • METODA HELEN DORON metoda dla małych dzieci, które mają się uczyć podczas zabawy.

Centrum informacyjne

Lokalizacja

Słownik e-DICT

Wpisz słowo (wyrażenie) polskie lub angielskie

słowo:

Jakość potwierdzona certyfikatami

O centrum | Oferta szkoleniowa | Egzaminy dla lektorów | Cennik | Testy kompetencji | Metodyka | Kadra szkoleniowa | Zapisy / Zapytania | Biuro karier

BIURO: ul. Boduena 4, 00-011 Warszawa tel. 622 20 58, 622 20 59, 622 24 75, fax 622 20 58, 622 20 59.
© Prawa autorskie 2002-2006 TFLS. Wszelkie prawa zastrzeżone